Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
 Sydvestjysk SygehusTil Region SyddanmarkTil forsiden
Forside - Sydvestjysk SygehuspilOm ospilPressepilNyheder 2013pilStuegang afskaffet for patienternes skyld

Stuegang afskaffet for patienternes skyld

Konsultation


Egentlig var det for at håndhæve tavshedspligten, at Hjertemedicinsk og Nefrologisk Sengeafdeling inden jul valgte at indføre konsultationstuegang i et specielt indrettet rum på afdelingen. Men de første sidegevinster er allerede ved at blive høstet.

- Det hænder, at patienten i nabosengen selv har fejlet det samme og mener at have noget at bidrage med. Eller portøren kommer og skal hente en patient til undersøgelse. Eller noget helt tredje.

Ole Nyvad er overlæge på Kardiologisk Afdeling, og han har let ved at beskrive en hverdagsscene, som gør kombinationen af tavshedspligt, fortrolighed og stuegang til en næsten umulig øvelse. Men den ovenstående virkelighed er datid på Hjertemedicinsk og Nefrologisk Sengeafdeling, der siden begyndelsen af december sidste år har arbejdet med et koncept, der går under navnet ’konsultationstuegang’.

Konsultationsrummet
Der er indrettet to såkaldte konsultationsrum hvor patient, læge og sygeplejersker har 10 til 15 minutter i fred og ro for det travle liv på stuen. Her sidder læge og patient over for hinanden. På væggen hænger en fladskærm, hvor lægen kan vise for eksempel resultater fra blodprøver eller røntgenbilleder.

- Ideen har ligget og boblet i tre år. Men det er ikke kun at indrette rummene og fortælle patienterne, at nu gør vi tingene på en ny måde. Der er i høj grad også tale om en ændring af tankegangen her på afdelingen. Den slags tager tid, forklarer en af idémagerne, afdelingssygeplejerske Hanne Schmidt.

På gevinstsiden tæller, at medarbejderne er overraskede over, at konsultationen faktisk går hurtigere end den klassiske stuegang ved sygesengen.

- Vi tror, det skyldes, at patienten simpelthen hører bedre efter, når man kommer op og sidde over for en læge. Samtidig kan de sidde uden for konsultationen og forberede
sig mentalt, så de er mere klar, i forhold til tidligere, hvor lægen kom dumpende ind i løbet af formiddagen.

I øjenhøjde
Og den gevinst har Ole Nyvad også noteret sig:

- Udover at patienterne hører bedre efter, så får vi bedre sagt tingene lige ud. Vi er mere i øjenhøjde og kan bedre fornemme, hvordan beskederne bliver modtaget. Samlet
set sparer det jo også tid, men frem for alt rydder det misforståelser af vejen.

At spare tid er nemlig ikke det primære formål med at indføre konsultation på gangen, forklarer Hanne Schmidt:

- Jeg mener, at man som patient har krav på at snakke med en læge i enerum. Det er jo alvorligt syge mennesker. Mange af disse sygdomme kan give livskriser, og så nytter det ikke noget, at man på grund af mange tilhørere ikke har lyst til at stille lægen de spørgsmål, som trænger sig på.

 


Siden er sidst opdateret 14-3-2013



Sydvestjysk Sygehus | Finsensgade 35, 6700 Esbjerg | Tlf. 7918 2000 | Tilgængelighedserklæring